Persoalannya, ada apa dengan usrah?
Buat mereka yang ada latar belakang
Islamik, yang ibu bapa mereka giat di dalam aktiviti-aktiviti Islam maka
mereka mungkin sudah mengetahui apakah usrah. Tetapi buat sebahagian
besar dari yang lainnya itu, di tempat-tempat mereka mengenali wadah
Islamlah tempat mereka mengenali apakah itu usrah. Itupun bernasib baik
jika dipanggil sebagai usrah, adakalanya sesetengah tempat menggunakan
nama-nama lain seperti Halaqah al-Qur’an (HAQ), Majlis Diskusi Pelajar
(MDP) dan lain-lain lagi.
Bagi ramai, mereka memahami bahawa usrah
itu adalah perjumpaan mingguan yang bertujuan untuk menambah ilmu
pengetahuan dan meningkatkan iman di masa-masa yang lapang. Andaikata
masa tersebut lapang, maka insya Allah dia akan menyertai. Tetapi jika
ada hal lain, haa… “Saya fikir-fikir dulu ye bang?” biasa lah tu.
Tetapi…
Sebelum masuk kepada “ada apa dengan usrah?” mari kita lihat sirah usrah itu sendiri.
Pada peringkat awal permulaan da’wah
Islamiyah, Rasulullah SAW yang telah bermula dengan seorang diri. Lalu
ia dikongsikan dan disebarkan kepada keluarganya terapat, di dalamnya
termasuk Khadijah, zaujah baginda dan Ali, anak saudaranya. Selain dari
itu, beberapa sahabat RasuluLlah yang terapat juga telah disampaikan
dengan risalah agung ini, contohnya Abu Bakar as-Siddiq dan datang
daripadanya pula Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf dan lain-lain
lagi.
Zaman awal tersebut merupakan suatu zaman
yang tertumpu kepada penjernihan fikrah; penjernihan aqidah Islam
kepada yang tulen. RasuluLlah SAW pada ketika itu banyak berjumpa dan
mengajar sahabat-sahabatnya yang baru memeluk Islam, tetapi suasananya
penuh dengan kerahsiaan. Sebabnya mudah; kaedah da’wah yang dilakukan
adalah da’wah fardiyah dan setiap orang ingin menjaga keselamatan
masing-masing.
Ayat-ayat yang paling awal diturunkan
pula pendek-pendek. Mesejnya jelas. Setiap hentian membawa seseorang
kepada memikirkan keindahan ayat-ayat tersebut. Rentaknya pula sangat
kena dengan hati yang berkarat, yang dipenuhi dengan anasir jahiliyah.
Apa yang kita dapat perhatikan ialah kebanyakan ayat tersebut berada di
dalam bahagian Mufassal al-Qur’an (dari Qaf, 50 hingga an-Nas, 114).
Isinya tidak lain dan tidak bukan untuk membersihkan pemikiran manusia
dari cengkaman keindahan hidup yang merosakkan, agar mereka mengetahui
tujuan hidup mereka, ke mana mereka akan dikembalikan, siapakah tuhan
mereka dan persoalan-persoalan asasi yang perlu diketahui oleh makhluk
yang bernama manusia (juga jinn).
Dalam konteks tersebut, RasuluLlah telah
membuat pertemuan-pertemuan di rumah beberapa sahabat. Antara yang
paling masyhur sekali kisahnya ialah pertemuan di rumah al-Arqam bin Abi
al-Arqam. Satu majlis yang kecil yang terdiri daripada beberapa orang
sahabat tertentu dibuat untuk membentuk nilai-nilai Islamik ahlinya.
Tetapi, pada ketika itu ia tidak disebut sebagai usrah.
Selepas berlalunya zaman tersebut, Islam
kembali menjadi asing. Suatu janji yang disebutkan sendiri oleh
RasuluLlah SAW: “Islam datang dalam keadaan gharib (asing) dan akan
kembali menjadi gharib (asing)…” (Muslim). Dan kita melihat jahiliyyah
kembali berleluasa, lagi-lagi ia berlaku dengan lebih rancak lagi
setelah kejatuhan Khilafah Islamiyah yang terakhir pada tahun 1924M.
Hassan al-Banna (1906-1949) yang menyedari hakikat ini telah memulakan usaha-usaha untuk mengembalikan sistem Khilafah tersebut.
Antara perkara yang diperhatikan ialah bagaimana institusi keluarga itu
telah gagal di dalam membentuk peribadi muslim yang tulen. Ibu bapa
gagal mendidik anak-anak mereka dengan tarbiyah Islamiyah yang betul.
Maka dari situ, lahirlah satu sistem yang mengumpulkan orang-orang yang
ingin berubah dan mengubah di dalam satu kumpulan khusus bernama usrah.
Usrah (baca: keluarga).
Kenapa? Kerana ia bertujuan membawa fungsi membentuk individu muslim
dengan tarbiyah Islamiyah yang tulen kepada ahlinya sementara institusi
keluarga (baca: usrah) yang sebenar belum dapat menjalankan fungsi
tersebut dengan baik. Ketuanya (baca: naqib/ah) umpama
seorang bapa. Ahlinya yang lain umpama anak-anak. Seorang naqib
memainkan peranan yang sangat penting sebagai bapa untuk menjaga
kebajikan ahlinya, seorang syeikh dalam memberi pengisian ruhiyah,
seorang ustaz di dalam mendidik dengan ilmu-ilmu yang bermanfaat, dan
seorang qiyadah di dalam memberi arahan yang perlu dilaksanakan.
Hasilnya ialah, sistem usrah itu
bertujuan menjadi salah satu daripada wasilah tarbiyah untuk mendidik
dan membina individu-individu muslim yang tulen lagi “tegar”. Dan perkara ini hanya akan terhasil setelah menepati rukun-rukun usrah yang ada:
(1) Ta’aruf, iaitu
saling berkenalan sesama ikhwah hingga sampai tahap mengenali potensi
dan kelemahan setiap individu di dalam kumpulan tersebut
(2) tafahhum, saling memahami hingga seorang akh itu dapat menegur dan ditegur oleh akh yang lainnya
(3) takaful,tolong-menolong, lalu
memenuhi seruan Rasul; “Sesungguhnya seorang kamu pergi menunaikan
sesuatu keperluan saudaranya lebih baik baginya daripada beriktikaf di
masjid aku selama sebulan”.
Akhirnya, usrah yang berkesan itu adalah
usrah yang mendapat partisipasi dari hebat dari ahlinya di samping
bimbingan dan panduan yang mantap dari naqibnya. Tanpa kedua-dua ini,
tidak mungkin wujud usrah yang muntijah (efektif).
dicopy, edit dan paste dari http://muslimcircle.wordpress.com/2010/05/27/ada-apa-dengan-usrah/
1 comments:
Begitu indahnya hidup bertatabiyah dlm ukhwah islamiyah..
Post a Comment